elizea - 2010-02-23 00:35:51

Powstanie lêku uzale¿nione jest przede wszystkim od indywidualnych uwarunkowañ jednostki. Nale¿± do nich:

* DO¦WIADCZENIE INDYWIDUALNE cz³owieka, które obejmuje trzy g³ówne obszary, odnosz±ce siê kolejno: do ¶wiata zewnêtrznego (dzia³ania innych ludzi, zdarzenia, zjawiska), do w³asnej osoby (konsekwencje w³asnych dzia³añ i cech, komunikaty otrzymane od innych) oraz do relacji miêdzy sob± a ¶wiatem zewnêtrznym. Do¶wiadczenie ¿yciowe rozpatrywane jest jako ci±g zdarzeñ tworz±cych indywidualn± historie ¿yciow±;

* WYPOSA¯ENIE GENETYCZNE, takie jak: cechy uk³adu nerwowego, odziedziczone cechy osobowo¶ci (np. cechy temperamentne), inteligencja, zdolno¶ci, style poznawcze;

* MECHANIZMY PSYCHOLOGICZNE:
Pojêcie w³asnej osoby – wzglêdnie sta³y, wewnêtrzny wizerunek siebie;
Samo¶wiadomo¶æ – zdolno¶æ cz³owieka do monitorowania w³asnych my¶li, uczuæ, pragnieñ oraz do koncentracji uwagi na sobie jako obiekcie;
Proces samoregulacji – dziêki niemu dzia³anie cz³owieka jest „na bie¿±co” korygowane i dopasowywane do standardów wewnêtrznych (takich jak cele osobiste) b±d¼ do spostrzeganych oczekiwañ innych ludzi (np. norm grupowych). Przebiega poni¿ej progu ¶wiadomej uwagi. (M. Kofta, D. Doliñski).

Na wszystkie te czynniki bezustannie wp³ywa i kszta³tuje je ¶rodowisko zewnêtrzne, otoczenie, w którym ¿yje i rozwija siê cz³owiek jako istota spo³eczna. Ka¿dy ma, co prawda, swój posag genetyczny (wrodzone predyspozycje), który wyznacza mu granicê indywidualnych uzdolnieñ, jednak ¶rodowisko mo¿e wp³ywaæ korzystnie lub niekorzystnie na rozwój tych uzdolnieñ. ¦rodowisko mo¿na podzieliæ na bli¿sze (takie jak rodzina) i dalsze (np. grupa rówie¶nicza, nauczyciele, telewizja, a tak¿e ró¿nego rodzaju zjawiska).

Specyficzny wp³yw ¶rodowiska polega na tym, ¿e jednostka nabywa i tworzy zasób indywidualnych do¶wiadczeñ, które w znacznym stopniu wp³ywaj± na ukszta³towanie siê jej cech albo zachowañ”. Ju¿ S. Freud zauwa¿y³, ¿e wa¿n± rolê w rozwoju odgrywa szczególnie do¶wiadczenie wczesnodzieciêce. Poniewa¿ dziecko pierwsze lata swego ¿ycia spêdza g³ównie w ¶rodowisku rodzinnym, to ono w znaczny sposób na nie oddzia³uje. W zale¿no¶ci od struktury rodziny, osobowo¶ci jej cz³onków, od sposobu postêpowania rodziców, rodzaju wzajemnych interakcji, mo¿e staæ siê ono czynnikiem wp³ywaj±cym na powstawanie lêku. W rodzinie nawi±zuje siê pierwsze kontakty z lud¼mi, poznaje pierwsze wzory osobowe, zaspokaja siê swoje potrzeby, szczególnie podstawowe (bezpieczeñstwa, mi³o¶ci i akceptacji). Ich nie zaspokojenie prowadzi nieuchronnie do wielu negatywnych konsekwencji.

Poczucie bezpieczeñstwa to jedna z elementarnych ludzkich potrzeb, prawie tak wa¿na jak sen lub jedzenie. Niektórzy psychologowie twierdz±, ¿e tylko prawid³owo zaspokojona potrzeba bezpieczeñstwa w wieku dzieciêcym zapewnia w³a¶ciwy rozwój uczuciowy i pozytywne kszta³towanie siê osobowo¶ci dziecka. Zachwianie tego poczucia wywo³uje lêk.

Dzieci przy s³abych zwi±zkach z rodzicami, przy trudno¶ci znalezienia kogo¶, kto by je obdarzy³ uczuciem, na kim mog³yby polegaæ, jednym s³owem przy narastaj±cym g³odzie uczucia niezbêdnego do prawid³owego rozwoju czuj± siê zagubione, niepewne, lêkliwe.

Szczególnie za¶ wychowywanie siê w rodzinie pe³nej konfliktów, napiêæ i niechêci wywo³uje poczucie zagro¿enia i sprzyja powstawaniu lêku. W grupie rodzinnej ustala siê pewien styl interakcji miêdzy jej cz³onkami, tworzy siê sieæ wzajemnych relacji i sojuszów, ustala siê specyficzny wzorzec komunikacji.

Równie¿ nadmierna surowo¶æ lub opiekuñczo¶æ rodziców, poci±gaj±ca za sob± stawianie nadmiernie wysokich wymagañ w stosunku do dzieci, oddzia³ywuje silnie traumatyzuj±co.

Dziecko przejmuje wzory reagowania z najbli¿szego ¶rodowiska i uczy siê okre¶lonych sposobów reagowania. Je¶li w procesie wychowania stosowany by³ styl przyczyniaj±cy siê do wytwarzania lêkliwo¶ci i zajmowa³y siê nim osoby lêkliwe, to prawdopodobieñstwo wytworzenia siê u niego lêkliwo¶ci jest bardzo wysokie.

Do sytuacji lêkotwórczych nale¿± tak¿e: ¶mieræ cz³onka rodziny (zw³aszcza rodzica), choroba, pobyt w szpitalu, prze¿ycie przez dziecko tragedii lub wypadku. Oprócz rodziny, jako najbli¿szego ¶rodowiska wp³ywaj±cego na kszta³towanie siê indywidualnego do¶wiadczenia, mo¿na wyró¿niæ tak¿e grupê rówie¶nicz±, w której dochodzi do nowych interakcji i wymiany do¶wiadczeñ. Kontakty rówie¶nicze dlatego s± tak wa¿ne, ¿e stwarzaj± dziecku wiele okazji do porównywania swoich mo¿liwo¶ci z mo¿liwo¶ciami rówie¶ników. A nie jest to rzecz bez znaczenia, gdy¿ tylko w konfrontacji z innymi mo¿na dowiedzieæ siê, co siê potrafi i ile jest siê wartym.

Wiele informacji, sposobów reagowania zdobywa siê i uczy poprzez kontakt z nowymi lud¼mi, szczególnie maj±cymi wiêksze do¶wiadczenie, np. nauczycielami, osobami starszymi. Równie¿ telewizja stanowi w dzisiejszych czasach olbrzymie ¼ród³o wiadomo¶ci, wzorów zachowania oraz u¶wiadamia o mo¿liwych zagro¿eniach (takich jak klêski ¿ywio³owe, wypadki, przestêpstwa i in.), o sposobach radzenia sobie z nimi i ochrony przed nimi.

Czasami dochodzi do sytuacji, w których zgromadzone informacje zniekszta³caj± obraz w³asnej osoby, co w konsekwencji, mo¿e prowadziæ do obni¿enia poczucia w³asnej warto¶ci. Towarzyszy temu trudno¶æ rozumienia w³asnych motywów i osobistych celów. Niska samoocena objawia siê niewiar± w swoje mo¿liwo¶ci, nie podejmowaniem dzia³añ, strachem przed nowymi sytuacjami, a¿ w koñcu mo¿e doprowadziæ do wycofania siê i zamkniêcia w sobie.

Podatno¶æ na zaburzenia lêkowe w du¿ym stopniu determinuj± tak¿e mikrouszkodzenia centralnego uk³adu nerwowego, które powoduj± os³abienie zdolno¶ci do radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz ma³± odporno¶æ na silne bod¼ce.

W wiêkszo¶ci przypadkach powstawania lêku czynnikiem go wywo³uj±cym jest zagra¿aj±ca sytuacja lub zdarzenie. Jednak decyzjê o tym, czy jest ona zagra¿aj±ca czy nie, podejmuje cz³owiek. Dokonuje on oceny na podstawie indywidualnych do¶wiadczeñ nabytych w ci±gu ¿ycia. Szczególny wp³yw na kszta³towanie siê tych do¶wiadczeñ ma ¶rodowisko rodzinne. A wrodzone predyspozycje jednostki okre¶laj± jej podatno¶æ na zaistnienie lêku. Mo¿na zauwa¿yæ, ¿e czynniki wp³ywaj±ce na jego pojawienie siê s± ró¿ne i wzajemnie siê przeplataj±.

A w jaki sposób lêk siê objawia, po czym mo¿na poznaæ, ¿e dana osoba go prze¿ywa?

Bassam Aouil

Constancia worldhotels-in.com